Hoppa till huvudinnehåll

Välj ett av alternativen nedan:

Jag handlar för personligt bruk
Jag handlar åt företaget

Vanliga kundfrågor

Om Promotique by Vistaprint

Vad är Promotique by Vistaprint?

Det är en plats där företag av alla storlekar och slag kan hitta de reklamprodukter de behöver för sina kampanjer. Promotique är en del av Vistaprint, vilket innebär att du får ett stort urval och slipper krav på minimibeställningar. Du kan beställa så lite som en enda vara.

Kan jag använda Vistaprint-rabatter på Promotiques webbplats och tvärtom?

Inte för tillfället. Rabattkoder och specialerbjudanden går inte att överföra från den ena webbsidan till den andra. Det står i erbjudandet om rabatten gäller på Vistaprint eller på Promotique.

Måste jag lägga en minimibeställning?

Du kan beställa en enda vara eller tusen. Vi ordnar det. Vissa av våra produkter har krav om minimibeställningar, men vi har kollektioner med ”ingen minimibeställning” där du alltid kan beställa precis så få du behöver. Välj bara kategorin “Ingen minimibeställning” längst upp till höger på sidan.

Vad gör jag om jag inte är nöjd med min beställning?

Då gör vi allt vi kan för att åtgärda det. Kontakta vår kundservice och berätta varför du inte är nöjd. Vi gör om din beställning på nytt utan extra kostnad, krediterar ditt konto så att du kan lägga en ny beställning eller ger dig pengarna tillbaka.

Mitt konto

Kan jag logga in med mina inloggningsuppgifter för Vistaprint?

Ja. Inloggningen är densamma för båda webbsidorna.

Var finns de gamla uppladdningarna jag gjort till Vistaprint?

Kontakta vår kundservice. De hjälper gärna till att föra över dem åt dig.

Var kan jag se mina gamla beställningar?

Logga bara in på ditt konto på den webbsida du beställde från.

Min beställning

Kan jag avbryta min beställning?

Ja, du kan avbryta din beställning om den inte har börjat tillverkas än. [Kontakta vår kundservice(/kontakt/)så snart som möjligt.

Kan jag ändra min beställning?

Om du kontaktar oss innan vi har hunnit börja behandla din beställning går det att göra ändringar. Det är bara att [kontakta vår kundservice(/kontakt/)så snart som möjligt.

Leveransinformation

Hur mycket kostar leveransen?

sidan med leveransinformation hittar du leveranstider och -priser.

Hur lång tid tar det innan jag får min beställning?

sidan med leveransinformation hittar du aktuella leveranstider.
Normalt tar det 10 arbetsdagar med standardleverans (men det kan gå snabbare eller långsammare, beroende på varans lagerstatus). Under den tiden kontrollerar vi din design och slutprodukten för att säkerställa att allt ser bra ut. Här nedanför kan du se hela resan, från vår webbplats till din dörr.

  1. Kassan: Välj produkt, anpassa den och gör din beställning. Vi mejlar info och beräknat leveransdatum.
  2. Granskning: Våra designer ser till att produkten ser bra ut. Vi mejlar dig om ändringar behövs.
  3. Tillverkning: Nu skapar vi din profilanpassade produkt. Tiden det tar beror på varans lagerstatus.
  4. Leverans: Vi skickar din produkt. Vi meddelar exakt när den ska komma (och du kan spåra leveransen online).

Levereras hela beställningen samtidigt?

Om din beställning innehåller produkter med olika leveranstid kan beställningen delas upp i flera separata leveranser. Det gör att du slipper vänta på produkter som kan levereras tidigare.

Du kan välja leveranstider för de olika produkterna i din kundvagn. Om det erbjuds expressleverans för vissa av produkterna i kundvagnen kan du välja det alternativet. Du behöver bara välja och betala för en leveranstid.

Innan du gör betalningen visar vi hur din beställning kommer att delas upp och beräknat leveransdatum för varje produkt. Det betyder att du vet redan innan köpet vilka produkter i din kundvagn som kanske kommer fram senare än den valda leveranstiden.

Vilka speditörer kan man välja mellan?

Vi väljer speditör utifrån vilka produkter du beställt, din adress och beställningens storlek och vikt. Vårt team jobbar på att kunna erbjuda olika speditörsalternativ, men det är inte tillgängligt för närvarande.

Hur vet jag om min beställning har gått iväg?

Vi säger till. När din beställning har skickats får du en leveransbekräftelse via e-post med uppgifter om leveransmetod, beräknat leveransdatum samt information om hur du kan följa din beställning (om sådan finns tillgänglig).

Hur spårar jag min beställning?

När du har gjort en beställning kan du följa dess status dygnet runt på sidan Beställningshistorik. Så här gör du:

  1. Logga in på Mitt konto
  2. Gå till Beställningshistorik
  3. Kontrollera status för din beställning. Om den har skickats ut kan du spåra den med speditörens länk (t.ex. ”Nacex: 123” eller ”Postnord: ABCD1234”).

Vilka länder levererar ni till?

Vi levererar till de flesta länderna i EU, med undantag för följande länder:

• Ungern
• Litauen
• Rumänien

Vi levererar inte heller till dessa territorier:

• Åland (FI)
• Büsingen (DE)
• Campione (IT)
• Kanarieöarna (ES)
• Ceuta (ES)
• Färöarna (FO)
• Gibraltar (GB)
• Helgoland (DE)
• Livigno (IT)
• Melilla (ES)
• Athos (GR)
• Alla europeiska utländska territorier

Levererar ni till brittiska Kanalöarna, Isles of Scilly eller Isle of Man?

Vi levererar till det brittiska fastlandet. Vi levererar dock inte till brittiska Kanalöarna, Isles of Scilly eller Isle of Man.

Ingår tillverkningstiden i den tid som anges för leverans?

Ja, i alla våra leveranstider ingår både den tid det tar att producera varan och att leverera den till dig.

Är leveranstiderna garanterade?

När du lägger till en produkt i kundvagnen ber vi dig att välja leveranstid. Sedan meddelar vi ankomstdatum för produkten – och den står vi för. Ibland kan dåligt väder eller förseningar hos speditören inträffa, men kontakta oss om du inte får din beställning i tid, så löser vi det.

Kan jag välja en egen speditör?

På grund av vår produktionsprocess har vi inte möjlighet att tillgodose specialbehov när det gäller frakt.

Levererar ni till APO:er (Army Post Offices) eller MPO:er (Military Post Offices)?

Vi har inte möjlighet att leverera till militäradresser just nu, men vi ska försöka få till en lösning för det framöver.

Går det att få leverans till postboxar?

Inte för närvarande, men vi håller på att undersöka om det går att lösa i framtiden.

Designa produkter

Vilken slags profilanpassning kan man få hos er?

Vi har flera olika tekniker för anpassning av produkter, bland annat fyrfärgstryck, enfärgat tryck, sublimering, brodyr och lasergravyr. Vilken metod du kan välja beror på produkten, vilken finish du vill ha och det tilltänkta användningsområdet.

På varje produktsida anges vilka anpassningsalternativ som är tillgängliga för den aktuella produkten. Med filtreringsfunktionen i vår katalog kan du hitta produkter som passar med en specifik dekorationstyp.

Kommer min produkt att se ut precis som i förhandsvisningen?

Ja, du kan lita på förhandsvisningen. Vår avancerade teknik gör att förhandsvisningen ligger så nära slutresultatet som det bara går. I sällsynta fall kan en mindre variation uppstå, men det ser våra designer vid granskningen. Vi kontaktar dig om vi behöver göra ändringar i designen.

Kan jag få hjälp med min design?

Ja. Bara kontakta vår kundservice. De är experter på design och kan hjälpa dig med dina frågor.

Hur fungerar den designgranskning som ingår?

Våra grafiska designer går igenom din beställning för att se till att du får bästa möjliga kvalitet på slutprodukten. De e-postar dig olika alternativ om något behöver åtgärdas (oftast inom ett dygn). Du kan välja något av alternativen eller be om andra ändringar. Vi kan hjälpa till med layout och text, att ta bort bakgrunder, välja typsnitt med mera. För vissa av våra tryckmetoder krävs ingen kontroll utförd av en designer eftersom det högkvalitativa trycket är exakt som i förhandsvisningen.

Vilka filformat kan jag använda när jag laddar upp filer?

Promotique har stöd för en mängd olika filformat på uppladdade designer:

• Adobe Photoshop-bild (.psd)
• Adobe Acrobat-dokument (
.pdf)
• Adobe Illustrator-dokument (.ai)
• Bitmap-bild (
.bmp)
• GIF-bild (.gif)
• JPEG-bild (
.jpg, .jpeg)
• Microsoft PowerPoint-dokument (
.ppt)
• PNG-bild (.png)
• TIF-bild (
.tif,*.tiff)

Vad är "upplösning" för något? Vilken upplösning bör bilder/foton ha för att jag ska kunna ladda upp dem?

Upplösning syftar på antalet punkter per tum (DPI) bilden har, alltså dess detaljrikedom. Högre upplösning innebär en mer detaljerad bild och dessutom en större fil och längre uppladdningstid. För bästa resultat på de flesta produkter bör din bild ha en upplösning på 300 DPI i slutgiltig tryckstorlek. Tänk på att det inte går att öka upplösningen enbart genom att höja DPI-inställningen i ett grafikprogram.

Vi vill att du verkligen ska bli nöjd med de produkter du beställer från Promotique. Om du är osäker på hur den bild du laddat upp kommer att se ut på produkten är du välkommen att slå oss en signal så tar vi en titt på bildkvaliteten.

Vad är skillnaden mellan CMYK och RGB?

CMYK (Cyan, Magenta, Yellow och "Key”, eller svart) är de bläckfärger som används under tryckprocessen. Termen "key" används istället för svart eftersom den i själva verket är en blandning av cyan, magenta och gult bläck, och den svarta färgen som blir resultatet kan skilja något mellan olika tryckerier. RGB (Rött, Grönt, Blått) är färger på ljus som monitorer använder för att visa dokument på skärmen. Svart listas inte eftersom svart skärmfärg i själva verket är en avsaknad av ljus. En blandning av rött, grönt och blått ljus skapar vit färg.

De bilder du skapar på datorn bör skapas i CMYK-läge. Det säkerställer att färgerna du ser på skärmen så nära som möjligt matchar färgerna på den färdiga tryckta produkten. Om du skapar filer i RGB-läge kan färgerna på din tryckta produkt avvika något – många av de ljusa färgerna du ser på din skärm kan inte återskapas exakt i tryck. Många digitala bilder är JPEG-filer och JPEG-filer är nästan alltid skapade i RGB-läge.

Varför ser vissa färger annorlunda ut i tryck?

Det kan vara mycket frustrerande att designa en produkt online och sedan vid leveransen upptäcka att färgerna inte är så som du hade föreställt dig dem. På Promotique förstår vi det.

Men du kan känna dig säker när du beställer från oss, eftersom vi har ett toppmodernt tryckeri som matchar skärmfärger (RGB) med tryckfärger (CMYK) så nära som det bara går. Vi har också stränga kvalitetskontroller och standarder för färgkorrigering för att säkerställa så liten variation som möjligt, speciellt inom en och samma beställning.

Vi är måna om att du ska vara 100 % nöjd med din beställning. Om du inte är det ber vi dig kontakta oss så att vi kan åtgärda det.