Hoppa till huvudinnehåll

Välj ett av alternativen nedan:

Jag handlar för personligt bruk
Jag handlar åt företaget

Vanliga kundfrågor

Vanliga kundfrågor

Kan jag använda Vistaprint-rabatter på Promotiques webbplats och tvärtom?

Inte för tillfället. Rabattkoder och specialerbjudanden går inte att överföra från den ena webbsidan till den andra. Det står i erbjudandet om rabatten gäller på Vistaprint eller på Promotique.

Måste jag beställa ett visst antal?

Du kan beställa en enda vara eller tusen. Vi ordnar det. Vissa av våra produkter har krav om minimibeställningar, men vi har kollektioner med ”ingen minimibeställning” där du alltid kan beställa precis så få du behöver. Filtrera på ”Ingen minimibeställning” högst upp i produktgalleriet.

Var finns de gamla uppladdningarna jag gjort till Vistaprint?

Kundservice hjälper gärna till med att föra över dem åt dig. Ring oss på 020 012 35 77 så hjälper vi dig.

Hur mycket kostar leveransen?

Standardleverans – Minst 10 vardagar
4,99 € (exkl. moms)

Normalt tar det 10 vardagar med standardleverans (men det kan gå snabbare eller långsammare, beroende på varans lagerstatus). Under den tiden kontrollerar vi din design och slutprodukten för att säkerställa att allt ser bra ut. Här nedanför kan du se hela resan, från vår webbplats till din dörr.

  1. Kassan: Välj produkt, anpassa den och gör din beställning. Vi mejlar info och beräknat leveransdatum.
  2. Granskning: Våra designer ser till att produkten ser bra ut. Vi mejlar dig om ändringar behövs.
  3. Tillverkning: Nu skapar vi din profilanpassade produkt. Tiden det tar beror på varans lagerstatus.
  4. Leverans: Vi skickar din produkt. Vi meddelar exakt när den ska komma (och du kan spåra leveransen online).

Kan man få expressleverans?

Inte för närvarande, men vi håller på att undersöka om det går att lösa under de närmaste veckorna.

Hur spårar jag min beställning?

När du har gjort en beställning kan du följa dess status dygnet runt på sidan Beställningshistorik. Så här gör du:

  1. Logga in på Mitt konto
  2. Gå till Beställningshistorik
  3. Kontrollera status för din beställning. Om den har skickats ut kan du spåra den med speditörens länk (t.ex. ”Nacex: 123” eller ”Postnord: ABCD1234”)
  4. Få en förvarning om när din beställning ska komma

Hur fungerar den designgranskning som ingår?

Våra grafiska designer går igenom din beställning för att se till att du får bästa möjliga kvalitet på slutprodukten. De e-postar dig olika alternativ om något behöver åtgärdas (oftast inom ett dygn). Du kan välja något av alternativen eller be om andra ändringar. Vi kan hjälpa till med layout, med att ta bort texter och bakgrunder, lösa brodyrfrågor, välja typsnitt med mera. För vissa av våra trycktekniker krävs ingen kontroll av designer eftersom det högkvalitativa trycket är exakt som i förhandsvisningen.

Om Promotique by Vistaprint

Vad är Promotique by Vistaprint?

Det är en plats där företag av alla storlekar och slag kan hitta de reklamprodukter de behöver för sina kampanjer. Promotique är en del av Vistaprint, vilket innebär att du får ett stort urval, slipper startavgifter och krav på minimibeställningar. Du kan beställa så lite som en enda vara.

Kan jag använda Vistaprint-rabatter på Promotiques webbplats och tvärtom?

Inte för tillfället. Rabattkoder och specialerbjudanden går inte att överföra från den ena webbsidan till den andra. Det står i erbjudandet om rabatten gäller på Vistaprint eller på Promotique.

Måste jag beställa ett visst antal?

Du kan beställa en enda vara eller tusen. Vi ordnar det. Vissa av våra produkter har krav om minimibeställningar, men vi har kollektioner med ”ingen minimibeställning” där du alltid kan beställa precis så få du behöver. Filtrera på ”Ingen minimibeställning” högst upp i produktgalleriet.

Vad har ni för garanti för att man ska bli nöjd som kund?

Vi garanterar att du blir nöjd med alla våra produkter. Eller så ersätter vi dig. Oavsett skäl.
Vi tar fullt ansvar för allt vi säljer. Om du av någon anledning inte är nöjd med din beställning är vi inte heller nöjda. Vi ersätter dig – genom alltifrån omtryck till full återbetalning. Vi står till och med för frakten. Så enkelt är det. Läs mer.

Vad gör jag om jag inte är nöjd med min beställning?

Då gör vi allt vi kan för att åtgärda det. Ring kundservice på 020–012 35 77 och berätta varför du inte är nöjd. Vi gör om din beställning på nytt utan extra kostnad, krediterar ditt konto så att du kan lägga en ny beställning eller ger dig pengarna tillbaka.

Mitt konto

Kan jag logga in med mina inloggningsuppgifter för Vistaprint?

Självklart. Inloggningen är densamma för båda webbsidorna.

Var finns de gamla uppladdningarna jag gjort till Vistaprint?

Kundservice hjälper gärna till med att föra över dem åt dig. Ring oss på 020–012 35 77 så hjälper vi dig.

Var kan jag se mina gamla beställningar?

Logga bara in på ditt konto på den webbsida du beställde från. Gå till www.promotique.se för att se dina Promotique-beställningar, eller vistaprint.se för att se dina Vistaprint-beställningar.

Min beställning

Kan jag avbryta min beställning?

Ja, du kan avbryta din beställning om den inte har börjat tillverkas än. Ring bara vårt kundserviceteam så snart som möjligt på 020 012 35 77

Går det att ändra i beställningen?

Om du hinner kontakta oss innan beställningen har börjat tillverkas kan vi göra de ändringar du vill ha. Ring vårt kundserviceteam så snart som möjligt på 020-012 35 77.

Leveransinformation

Hur mycket kostar leveransen?

Standardleverans – mer än 10 vardagar
4,99€ (ex. moms)

Hur lång tid tar det innan jag får min beställning?

Normalt tar det 10 vardagar med standardleverans (men det kan gå snabbare eller långsammare, beroende på varans lagerstatus). Under den tiden kontrollerar vi din design och slutprodukten för att säkerställa att allt ser bra ut. Här nedanför kan du se hela resan, från vår webbplats till din dörr.

  1. Kassan: Välj produkt, anpassa den och gör din beställning. Vi mejlar info och beräknat leveransdatum.
  2. Granskning: Våra designer ser till att produkten ser bra ut. Vi mejlar dig om ändringar behövs.
  3. Tillverkning: Nu skapar vi din profilanpassade produkt. Tiden det tar beror på varans lagerstatus.
  4. Leverans: Vi skickar din produkt. Vi meddelar exakt när den ska komma (och du kan spåra leveransen online).

Levereras hela beställningen samtidigt?

Det beror på vad du beställt. Vi skickar dina varor så snart de är klara, så det kan hända att du får olika varor var för sig. Om du inte får alla varor i den första leveransen kommer det fler leveranser med resten av din beställning. Alla spårningsnummer för beställningen hittar du på Mitt konto.

Kan man få expressleverans?

Inte för närvarande, men vi håller på att undersöka om det går att lösa under de närmaste veckorna.

Vilka speditörer finns att välja mellan?

Vi väljer speditör utifrån vilka produkter du beställt, din adress och beställningens storlek och vikt. Vårt team jobbar på att kunna erbjuda olika speditörsalternativ, men det är inte tillgängligt för närvarande.

Hur vet jag om beställningen har gått iväg?

Vi säger till! När din beställning har skickats får du en leveransbekräftelse via e-post med uppgifter om leveransmetod, beräknat leveransdatum samt information om hur du kan följa din beställning (om sådan finns tillgänglig).

Vilka länder levererar ni till?

Vi levererar till de flesta länder inom EU, med undantag för följande länder:

• Ungern
• Litauen
• Rumänien

Dessutom levererar vi inte till dessa territorier:

• Åland (FI)
• Büsingen (DE)
• Campione (IT)
• Kanarieöarna (ES)
• Ceuta (ES)
• Färöarna (FO)
• Gibraltar (GB)
• Helgoland (DE)
• Livigno (IT)
• Melilla (ES)
• Athos (GR)
• Alla europeiska utländska territorier

Levererar ni till brittiska kanalöarna, Isles of Scilly och Isle of Man?

Vi levererar på det brittiska fastlandet. Vi levererar dock inte till brittiska Kanalöarna, Isles of Scilly eller Isle of Man.

Ingår tillverkningstiden i leveranstiden?

Ja, i alla våra leveranstider ingår både den tid det tar att producera varan och att leverera den till dig.

Är leveranstiderna garanterade?

När du lägger till en vara i kundvagnen ber vi dig att välja typ av leverans. Sedan meddelar vi ankomstdatum för produkten – och den står vi för. Ibland kan dåligt väder eller förseningar hos speditören medföra problem, men kontakta oss om du inte får din beställning i tid, så löser vi det.

Går det att ordna med egen leverantör till min beställning?

Tyvärr, på grund av vår produktionsprocess har vi inte möjlighet att tillgodose specialbehov när det gäller frakt.

Levererar ni till militära postkontor (AOP) eller (MPO)?

Vi har inte möjlighet att leverera till militäradresser just nu, men vi ska försöka få till en lösning för det framöver.

Levererar ni till postboxar?

Inte för närvarande, men vi håller på att undersöka om det går att lösa i framtiden.

Hur spårar jag min beställning?

När du har gjort en beställning kan du följa dess status dygnet runt på sidan Beställningshistorik. Så här gör du:

  1. Logga in på Mitt konto
  2. Gå till Beställningshistorik
  3. Kontrollera status för din beställning. Om den har skickats ut kan du spåra den med speditörens länk (t.ex. ”Nacex: 123” eller ”Postnord: ABCD1234”)
  4. Få förhandsbesked om när beställningen kommer

Designa min produkt

Vilka typer av anpassningar erbjuder ni?

Vi har flera olika tekniker för anpassning av produkter. Vilka du kan välja beror på produkten, vilken finish du vill ha och vad produkten är tänkt för.
Vi har tagit fram en guide för att göra det enkelt för dig att jämföra de olika varianterna.

Kommer min produkt att se exakt lika dan ut som förhandsvisningen?

Ja, du kan lita på förhandsvisningen. Vår avancerade teknik gör att förhandsvisningen ligger så nära slutresultatet som det bara går. I sällsynta fall kan en mindre variation uppstå, men det ser våra designer vid granskningen. Vi kontaktar dig om vi behöver göra ändringar i designen.

Kan jag få hjälp med min design?

Ja. Ring bara vår kundservice på 020–012 35 77. De är experter på design och kan hjälpa dig med dina frågor.

Hur fungerar den designgranskning som ingår?

Våra grafiska designer går igenom din beställning för att se till att du får bästa möjliga kvalitet på slutprodukten. De e-postar dig olika alternativ om något behöver åtgärdas (oftast inom ett dygn). Du kan välja något av alternativen eller be om andra ändringar. Vi kan hjälpa till med layout, med att ta bort texter and bakgrunder, lösa brodyrfrågor, välja typsnitt med mera. För vissa av våra trycktekniker krävs ingen kontroll av designer eftersom det högkvalitativa trycket är exakt som i förhandsvisningen.

Vilken typ av filformat går det att ladda upp?

Hos Promotique kan du ladda upp design i flera olika filtyper:
Adobe Photoshop-bild (.psd)
Adobe Acrobat-dokument (
.pdf)
Adobe Illustrator-dokument (.ai)
Bitmap-bild (
.bmp)
GIF-bild (.gif)
JPEG-bild (
.jpg,.jpeg)
Microsoft PowerPoint-dokument (
.ppt)
PNG-bild (.png)
TIF-bild (
.tif,*.tiff)

Vad är ”upplösning”? Vilken upplösning ska bilden/fotot ha för att kunna laddas upp?

Upplösning syftar på antalet punkter per tum (DPI) bilden har, alltså dess detaljrikedom. Högre upplösning innebär en mer detaljerad bild och dessutom en större fil och längre uppladdningstid. För bästa resultat på de flesta produkter bör din bild ha en upplösning på 300 DPI i slutgiltig tryckstorlek. Tänk på att det inte går att öka upplösningen enbart genom att höja DPI-inställningen i ett grafikprogram.
Vi vill att du ska bli nöjd med de produkter du beställer från Promotique. Om du är osäker på hur den bild du laddat upp kommer att se ut i tryck är du välkommen att slå oss en signal så tar vi en titt på det.

Vad är skillnaden mellan CMYK och RGB?

Bra fråga. Dessa termer används mycket inom tryck- och grafikbranschen, och det är viktigt att förstå skillnaden. CMYK (Cyan, Magenta, Yellow (gul) och "Key”, eller svart) är de bläckfärger som används under tryckprocessen. Termen "key" används istället för svart eftersom den i själva verket är en blandning av cyan, magenta och gult bläck, och den svarta färgen som blir resultatet kan skilja något mellan olika tryckerier. RGB (Rött, Grönt, Blått) är färger på ljus som monitorer använder för att visa dokument på skärmen. Svart listas inte eftersom svart skärmfärg i själva verket är en avsaknad av ljus. En blandning av rött, grönt och blått ljus skapar vit färg.
På vilket sätt kan det här påverka mig?
De bilder du skapar på datorn bör skapas i CMYK-läge. Det säkerställer att färgerna du ser på skärmen så nära som möjligt matchar färgerna på den färdiga tryckta produkten. Om du skapar filer i RGB-läge kan färgerna på din tryckta produkt avvika något – många av de ljusa färgerna du ser på din skärm kan inte återskapas exakt i tryck. Många digitala bilder är JPEG-filer och JPEG-filer är nästan alltid skapade i RGB-läge.

Varför ser vissa färger annorlunda ut i tryck?

Det kan vara mycket frustrerande att designa en produkt online bara för att få den levererad och upptäcka att färgerna inte är så som du hade föreställt dig dem – vi är medvetna om det. På Promotique förstår vi det.
Men du kan känna dig säker när du beställer från oss, eftersom vi har ett toppmodernt tryckeri som matchar skärmfärger (RGB) med tryckfärger (CMYK) så nära som det bara går. Vi har också stränga kvalitetskontroller och standarder för färgkorrigering för att säkerställa så liten variation som möjligt, speciellt inom en och samma beställning.
Vi är måna om att du ska vara 100 % nöjd med din beställning. Om du inte är det ber vi dig kontakta oss så att vi kan åtgärda det.